Det är nu precis ett år sedan som vi skrev kontrakt med Sofie Färdig och på så vis knöt en utbildad illustratör till projektet. Vi är tacksamma och glada att ha Sofie med i klostermust-teamet och vi är precis i antågande att få den uppdaterade prototypen med hennes illustrationer. Spänningen och upphetsningen är stor!
Det är vårt nöje och ära att nu ge uppmärksamhet och uppskattning till Sofie genom att göra ett dedikerat blogginlägg i form av en intervju där ni får lära känna henne och hennes arbete lite bättre. Håll till godo :-)
Det har gått ett år sedan du startade samarbetet med Klostermust. Hur kom det sig att du hamnade med i det projektet?
Kanske inte en ren slump, men ett lyckligt sammanträffande! Jag och min fästman Pontus träffades på en skola för spelutveckling för snart 5 år sedan. Hans familj är väldigt kreativa och spelintresserade, och särskilt hans bror Frederik, som också råkar vara skaparen av Klostermust. Jag blev tillfrågad om jag var intresserad att illustrera brädspelet, vilket jag tyckte lät roligt. Jag fick göra ett par arbetsprov och här sitter jag nu!
Vad har varit roligast under arbetet med Klostermust?
Jag tycker väldigt mycket om loggan personligen. Jag har inte haft mycket erfarenhet av logotyper innan, men det var kul att få sväva ut och testa att göra någonting som ett spel faktiskt kommer att associeras med. Sen älskar jag att putsa på en bra grund, när man lagt färger och har alla goa detaljer kvar. Det är det bästa jag vet.
Vad har varit svårast?
Att hålla en och samma stil på allt har faktiskt varit svårare än väntat, men inte så att det varit ett problem. Under processens gång så hittar man ju nya tekniker som man inte använt i de tidigare bilderna, men man får försöka att tygla sig. Det är även en ljusare stil än vad jag är van vid att skapa i, och just den konturlösa designen fick jag trixa lite med innan jag fick grepp om det hela. Jag har fått arbeta mer med ljus än skugga i detta projekt, vilket jag har lärt mig mycket av.
Hur har det varit att illustrera till ett brädspel till skillnad från datorspel som du gjort tidigare?
Jag använder samma program när jag utvecklar digitala spel, men på ett annat sätt. Det är mycket mer fritt att illustrera bilder och mycket mer detaljrikt och bildens helhet är det viktigaste. Det är spännande att få lära mig denna processen.
Vad är den största skillnaden?
Den största skillnaden är väl egentligen att jag inte vet hur det kommer att se ut i fysiskt format.
Vad är du mest nöjd under ditt arbete som illustratör för Klostermust?
Det var faktiskt en ganska svår fråga. Jag gillar ju loggan, som jag nämnde ovan, men utöver det så får jag nog säga mustflaskan i all sin enkelhet. Helmer har också en speciell plats i mitt klostermust-hjärta, så han också såklart.
Om du skulle vara en karatkär i Klostermust världen, vem skulle du vara då?
Jag skulle ju vilja vara Vilmina med den pondus som hennes karaktär har, men jag är nog den unga lärlingen och nattugglan Gertrudh.
Vad har du för favoritbrädspel?
Kanske inte ett brädspel i sig, men rollspel med kort, Varulv. Alla blir tilldelade en karaktär i hemlighet, och man skall försöka att gissa vem det är som är varulven innan man blir uppäten om natten. Det handlar i princip om att ljuga om sin spelroll. Nackdelen är att jag är en usel lögnare, så jag ser alltid misstänkt ut oavsett vilken spelroll jag får.
Vad gör du när du inte illustrerar till Klostermust?
Jag älskar att måla på min fritid också. Det är vad jag alltid har gjort, men jag ägnar mig då åt traditionella medier för att kunna sitta ute eller i soffan på min fritid. Jag tycker om att laga mat, skriva, pyssla, skräckfilmer även om jag är lättskrämd och jag lyssnar nästan alltid på en poddar om historia och true crime, musik eller youtube. Om sommaren så klär jag gärna om i medeltida kläder och drar på marknader med vänner och familj. Jag spelar såklart också spel, det ingår liksom i arbetsbeskrivningen, haha!
Om du får drömma fritt, vilket projekt/jobb/företag hade du helst av allt velat få illustrera för?
Min stora dröm när jag började studera spelutveckling var Lionhead studios för att jag är ett stort Fable-fan. Tyvärr så lades studion ner ungefär ett halvår efter att jag kom in på utbildningen. Handmålade texturer är vad jag tycker bäst om att göra och att plocka ihop sina modeller för att färdigställa en scen känns alltid givande. Jag kan inte tänka mig något specifikt ställe för stunden, men jag hade gärna testat att göra mer illustrationer för spel och andra former av tryck, eller kanske börja ställa ut tavlor.
Vad ser du framför dig i din fortsatta karriär? Kan du tänka dig fler brädspelsuppdrag framöver? Vad vill du lära dig mer om för att utveckla dina intressen och kunskaper?
Just nu så vet jag faktiskt inte vad framtiden har att erbjuda. Att arbeta med brädspel kan jag definitivt tänka mig att göra igen, och gärna efter att jag har fått slipa lite mer på en egen konstnärlig stil så att jag vet vad jag kan erbjuda. Jag skulle också vilja lära mig mer om designen runt illustrationerna, själva formgivningen.
Tack Sofie för att du är med och hoppas att det har varit och är fortsatt lärorikt.
Sofie återkommer säkert i fler inlägg här på bloggen och i Klostermust facebookgrupp. För den som vill se mer av Sofies övriga arbete eller ha kontaktvägar till henne - kolla in Sofies portfolio på https://www.sofiefardig.com/
eller kolla på Artstation: https://www.artstation.com/sogir
Comments