OM KLOSTERMUST

Familjespel med både tur och strategi

Klostermust är ett tärningsbrädspel som utspelar sig i ett kloster där ni är munkar och nunnor som tävlar om att skörda äpplen och göra must. Ni konkurrerar om ett begränsat antal handlingar och det gäller att satsa sina tärningar på rätt sak vid rätt tillfälle. En del tur behövs men också en stor portion med strategi. 

Spelet tar runt en timme att spela och funkar bra även för de som även inte är så vana vid brädspel.

Förändringens tid är kommen


Klostret ska snart ha besök av biskopen som ska utse en ny abbot. Biskopen tycker mycket om äpplen och äppelmust. Så för att göra biskopen särskilt nöjd och tillfreds, och därmed bli den som blir utsedd till ny abbot, strävar varje munk och nunna efter att själv vara den som erbjuder den mesta och bästa äppelmusten till biskopen när denne ankommer.

 

Spelarna tävlar under spelets gång i att skörda äpplen och göra äppelmust. Det kan också hända att vissa vill ta genvägar genom att stjäla must i byn eller rentav stjäla från någon av bröderna och systrarna på klostret. Alla medel står till buds för att bli den mest lovprisade hos biskopen. Se dock till att inte begå alltför många illvilliga gärningar i jakten på seger eftersom sådan synd inte ses med blida ögon hos biskopen.

Spelets karaktärer

I Klostermust tar spelarna roller som munkar och nunnor som bor på klostret och tävlar mot varandra i att skapa den bästa och mesta äppelmusten åt biskopen.

De karaktärer som spelarna har att välja bland är följande:

Winnibald - Winnibald är klostrets mysige morfar. Han är liten och gammal och har bott på klostret så länge någon kan minnas. Winnibald är social och hjälpsam och det har med åren gjort att han har ett gott anseende och känner de flesta i byn. Han kan tyckas senil och avvaktande men bakom den åldrade fasaden finns stor list och målmedvetenhet.

Winnibalds specialförmåga är att han känner byfolket och har lättare än övriga karaktärer när det kommer till att värva volontärer i byn. Vid ett valfritt tillfälle kan Winnibald därför ta vilka som helst av sina tärningar och vända dem till femmor när han genomför handlingen Värva en volontär.

Vilmina - Vilmina är klostrets polis. Hon har ordning och reda både på sig själv och andra. Om något gjort ett fel missar hon inte tillfälle att påpeka det. Hon är sträng och bister men det sägs att hon egentligen har ett gott hjärta... det är bara sällan hon visar det.

Vilmina har två alternativa specialförmågor. Hon kan antingen använda sig av en hemlig kontakt i byn för att när som helst bikta sig och bli av med två syndmarkörer.
Hennes andra alternativ, disciplin och nit, gör att hon får lov att göra en tur innan dagens turordning ens startat. Vilmina får alltså inleda dagen innan den som stiger upp med tuppen börjat.

Gertrudh - Gertrudh är klostrets senaste tillskott. Hon är smart, snabblärd och trevlig. Hon är noggrann i det hon gör och håller huvudet kallt även när det ser mörkt ut. Men vad gör Gertrudh uppe på natten?

Gertrudhs specialförmåga är att hon har är i sin ungdoms fulla styrka och besitter en god vigör. Vid ett valfritt tillfälle kan Gertrudh därför tillräkna sig en specialmodifiering av sitt tärningsslag att kombinera med eventuella andra tärningsmodifikationer. Gertrudh får då göra om alla sina 1:or till 6:or, 2:or till 5:or och 3:or till 4:or.

Helmer - Helmer är klostrets nallebjörn. Han är en kramgo livsnjutare som alltid har tid att ta en paus och få sig något gott att äta eller dricka. Han är generös med att prisa gud för det goda här i livet och inte minst när det kommer till en god äppelkaka eller ett rejält krus med must.
På ytan är Helmer alltid hjälpsam och vänlig men bakom fasaden gömmer sig nog både lättja, slarv och oärlighet.

Helmers specialförmåga är hans dryckeslägel med okänt innehåll. Om Helmer dricker ur sin lägel får han den dagen använda två extra tärningar, men han får betala med att ta två synder (om inte han har tagelskjortan förstås. Den som har tagelskjortan är alltid immun mot nya synder).

Kai- Kai är klostrets muskelpaket. Hen reste långväga till klostret i sin övertygelse att tjäna Gud, njuta av naturen och träna sin starka kropp. Kai är mild och trygg i sitt humör. Men har hen inte misstänkt goda kunskaper i äppelmustning?

Kais specialförmåga är att hen är storvuxen och stark och som ordspråket säger - Störst går först! Det betyder att en dag under spelets gång kan Kai helt ignorera antalet lediga tärningsrutor vid handlingarna. Kai placerar då sina tärningar precis som att det fanns obegränsat med utrymme.